تبلیغات
دانستنی ها - نکاتی در مورد ویتامین D
 
دانستنی ها
وبلاگی برای تمامی سنین
درباره وبلاگ


با سلام خدمت عزیزانی که این وبلاگ را مورد بازدید قرار دادند. لازم به ذکر است که تمامی مطالب این وبلاگ متعلق به تیم دانستنیها است و استفاده از آن به شرط ذکر منبع مانعی ندارد. با تشکر!!!
مدیر وبلاگ:
احسان آخرت دوست

مدیر وبلاگ : آتنا آخرت دوست
نظرسنجی
بزرگترین دانشمند ایرانی از نظر شما؟










دوشنبه 18 اسفند 1393 :: نویسنده : آتنا آخرت دوست
آیا تا به حال فكر كرده‌اید كه چرا متخصصان همواره تاكید دارند از اهمیت ویتامین D برای بدن غافل نشوید و مراقب عوارض ناشی از كمبود این ویتامین حیاتی ویتامین D باشید؟
5 علامتی که به شما میگوید کمبود ویتامینD دارید در ادامه مطلب...
 1. رنگ پوست تیره: آفریقایی ها به شدت در معرض خطرند. افراد با رنگ پوست تیره، 10 برابر بیش تر از افراد با رنگ پوست روشن باید در معرض آفتاب قرار بگیرند.طبق نظر دکتر Holick رنگدانه های پوست افراد به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند، لذا لازم است افراد برای تامین این ویتامین بیشتر در معرض نور آفتاب باشند.

 2. حوصله نداشتن: سروتونین، هورمون مغزی که به میزان حوصله و خلق افراد بستگی دارد، در معرض نور روشن افزایش و در زمان نزول نور آفتاب کاهش می یابد.

3. سن 50 سال یا بالاتر: با افزایش سن، میزان دریافتی ویتامین D پوست از طریق آفتاب کم می شود. در این سنین افراد بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده و میزان دریافتی این ویتامین در آنها کم خواهد بود.

 4. افراد چاق: ویتامین D مانند هورمون ویتامین، محلول در چربی است.یعنی چربی بدن افراد مانند یک مخزن جمع کننده این ویتامین عمل می کند، لذا افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر نیاز به ویتامین D بیشتری دارند.

5. استخوان درد: طبق گفته دکتر Holick بسیاری از افرادی که برای درد (به ویژه درد همراه با خستگی) به دکتر مراجعه می کنند، دچار فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن هستند. بسیاری از اینها نشانه هایی از کمبود ویتامین D می باشد.

چه کسانی نیاز به مصرف ویتامین D دارند؟

دکتر احمدرضا جمشیدی، رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در روزنامه شهروند نوشت: مصرف ویتامین «D» در پیشگیری از پوکی‌استخوان در گروه‌های خاص ضرورت دارد. 

اگر فردی به اندازه کافی لبنیات مصرف کند و ریسک فاکتوری برای پوکی‌استخوان نداشته باشد، نیازی به تجویز مکمل کلسیم وجود ندارد. زنان باردار باید به‌طور روزانه کلسیم و ویتامین D مصرف کنند، حال اگر این فرد مقدار کافی از کلسیم و ویتامین D را از طریق غذا مصرف کند، در صورتی که لاغری مفرط یا هر عامل دیگری که فرد را مستعد ابتلا به پوکی‌استخوان می‌کند، در وی وجود نداشته باشد، نیازی به مصرف قرص کلسیم ندارد، مگر این‌که فردی دچار اختلالات جذب بوده و قادر به جذب کامل کلسیم نباشد یا دچار بیماری باشد که کلسیم در بدن وی به‌خوبی جذب نشود.

این ویتامین در تقویت و محكم شدن استخوان بندی بدن و نیز پیشگیری از انواع سرطان‌ها و بیماری قلبی بسیار موثر است در حالی كه این روزها تبلیغات و توصیه‌های فراوان برای محافظت در برابر تشعشعات فرابنفش خورشیدی ما را با كمبود شدید این ویتامین و پیامدهای ناشی از آن مواجه كرده است و بهای این مراقبت شدید دربرابر نورخورشید، محرومیت از مزایای ویتامین D است.

 هرچند مقدار كلی از این ویتامین برای بدن ضروری است اما همین مقدار كم تاثیر فوق العاده زیادی دارد. در واقع كمبود ویتامین D با بروز سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، افسردگی، افزایش وزن، ام اس و بسیاری از مشكلات و بیماریهای دیگر ارتباط دارد.

 اما چگونه می‌توانیم این ویتامین را به بدنمان برسانیم؟ یكی از مهمترین منابع تولید این ویتامین در بدن نور خورشید است اما اینجا یك مشكل كوچك وجود دارد. در واقع ضد آفتاب‌ها به طور كل توانایی بدن ما را در تولید ویتامین D مسدود كرده است.

 بنابراین در دنیایی كه همه چیز قربانی تشعشعات مضر خورشیدی شده است شكی نیست مشكلات ناشی از كمبود این ویتامین بیشتربروز می‌كند. اما تكلیف ما چیست و چگونه می‌توانیم این پارادوكس را حل كنیم؟

 سایت تخصصی ارگانیك در مقاله‌ای در این باره 3 راه كار اصلی را توصیه می‌كند كه به شما امكان می‌دهد در عین حال كه پوست خود را در برابر تشعشعات مضر خورشیدی محافظت می‌كنید بتوانید به میزان كافی نیز ویتامین D دریافت كنید. از این سه راهكار انجام حداقل دو مورد آن ضروری است. این راهكارها عبارتند از:

 -‌ قرار گرفتن در برابر نور خورشید در مدت زمان مناسب و با روش صحیح: شما می‌توانید ظرف چند دقیقه در هر روز در تماس با نور آفتاب قرار بگیرید اما در این چند دقیقه ضمن اینكه پوست صورت خود را با ضد آفتاب محافظت می‌كنید به دست‌ها یا احیانا پاهای خود هیچ لوسیونی نزنید تا آفتاب اندكی با پوست شما تماس پیدا كند.

 برای كسانی كه پوست حساس دارند كه سریع آفتاب سوخته می‌شود در روزهای پاییز و بهار 20 تا 30 دقیقه در روز و در روزهای گرم تابستان 15 تا20 دقیقه تماس روزانه كافی است.

 - رژیم غذایی حاوی ویتامین D داشته باشید: متاسفانه غذاهای زیادی وجود ندارند كه به طور طبیعی حاوی این ویتامین باشند. اما ماهی چرب، روغن ماهی، روغن كبد ماهی و ماهی آزاد بهترین منابع این ویتامین هستند. برخی از غذاهای ارگانیك غنی شده با این ویتامین نیز مفید هستند.

 - مكمل‌ها هم روشی دیگر برای تامین ویتامین D هستند: متخصصان توصیه می‌كنند كه روزانه هزار واحد بین‌المللی از این ویتامین برای كودكان و بزرگسالان ضروری است مگر برای كسانی كه زیاد در تماس با نور خورشید هستند كه این افراد باید مقدار مصرف مكمل‌های خود را كاهش دهند.




نوع مطلب : پزشکی، 
برچسب ها : ویتامین دی، ویتامین D، کمبود ویتامین، کمبود ویتامین D، دریافت ویتامین D، دریافت ویتامین دی،
لینک های مرتبط :
جمعه 25 فروردین 1396 12:32 ق.ظ
I have learn some just right stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
I wonder how much effort you set to create
this sort of wonderful informative web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


.