دانستنی ها
وبلاگی برای تمامی سنین
درباره وبلاگ


با سلام خدمت عزیزانی که این وبلاگ را مورد بازدید قرار دادند. لازم به ذکر است که تمامی مطالب این وبلاگ متعلق به تیم دانستنیها است و استفاده از آن به شرط ذکر منبع مانعی ندارد. با تشکر!!!
مدیر وبلاگ:
احسان آخرت دوست

مدیر وبلاگ : آتنا آخرت دوست
نظرسنجی
بزرگترین دانشمند ایرانی از نظر شما؟










شنبه 20 خرداد 1391 :: نویسنده : آتنا آخرت دوست
دوران پرتنش سلطنت کوروش و سفر های جنگی بسیار و تلاش او برای به وجود آوردن یک امپراطوری متحد، دیگر فرصتی برای انجام کار های اصلاحی و سازندگی در قلمروی حکومتش به او نداد. کمبوجیه هم در طول حکومت کوتاهش که بیشتر به جنگ گذشت، نتوانست آن گونه که باید دست به اصلاحات بزند.

دوران پرتنش سلطنت کوروش و سفر های جنگی بسیار و تلاش او برای به وجود آوردن یک امپراطوری متحد، دیگر فرصتی برای انجام کار های اصلاحی و سازندگی در قلمروی حکومتش به او نداد. کمبوجیه هم در طول حکومت کوتاهش که بیشتر به جنگ گذشت، نتوانست آن گونه که باید دست به اصلاحات بزند. شورش های ابتدای سلطنت داریوش او را به این نتیجه رساند که برای اداره ی سرزمینی وسیع با اقوام و مذاهب و اعتقادات گوناگون باید نظم و سازمان و قانون وجود داشته باشد که تمامی ساکنان امپراطوری از آن پیروی کنند. او در انجام کار های اصلاحی خود از افکار و اندیشه های کوروش که موفق به اجرای آن ها نشده بود، بسیار بهره برد. اقدامات داریوش طی دوران سلطنتش در زمینه های گوناگون از راه سازی و معماری گرفته تا تجهیز سپاه و قوانین سیاسی و مالیاتی که در تاریخ کم نظیر است. به همین دلیل است که در بررسی تاریخ هخامنشیان همیشه کورش را بنیانگذار و داریوش را سازنده می نامیم.

ساخت کانال سوئز

« ... من داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشور های دارای همه گونه مردم، شاه در این زمین بزرگ دور و دراز، پسر ویشتاسپ هخامنشی. من پارسی هستم. از پارس مصر را گرفتم. من فرمان کندن این جوی (ترعه) را دادم، از رودخانه ای به نام نیل، که در مصر جاری است تا دریایی که از پارس می رود. پس از آنکه این جوی کنده شد، چنان که فرمان دادم و کشتی ها از مصر از میان این جوی روانه شدند، چنان که میل من بود.»  ( کتیبه ی داریوش در کنار ترعه ی سوئز )

حفر کانال سوئز در قرن هفتم قبل از میلاد توسط دومین فرعون مصر از سلسله ی بیست و ششم به نام (نکو) آغاز شد؛ ولی به دلیل بروز مشکلات این کار به اتمام نرسید تا آنکه یک قرن بعد مجددا به دستور داریوش تجدید ساخت شده و مورد بهره برداری قرار گرفت. هردودت می نویسد که طول این کانال به اندازه ی 4 روز دریا پیمایی بوده و عرض آن به اندازه ای بوده که دو کشتی بزرگ با 3 ردیف پارو زن می توانستند از کنار هم رد شوند. 3 کتیبه از داریوش به یادبود ساخت این کانال در 33 کیلومتری در شمال سوئز در ساحل غربی کانال فعلی پیدا شده اند.

دو کتیبه ی کوچک تنها به معرفی داریوش اختصاص دارد و کتیبه  بزرگتر 12 سطر دارد که نشان دهنده ی این است که این کانال به دستور داریوش حفر شده است. به غیر از حفر کانال سوئز، او در این سرزمین به تعمیر و ایجاد بنا های مذهبی نیز همت گماشت. از جمله این بنا ها باید از معبد آمن نام برد که در آن زمان هیبس در واحه ای به نام خرقه در جنوب غربی تب که اکنون لکسور نامیده می شود، بنا شد. با مقایسه ی طرح این معبد با کاخ تخت جمشید متوجه ی شباهت های غیر قابل انکاری می شویم.

در مصر کتیبه های متعددی یافت شده است که حکایت از فعالیت های داریوش در این سرزمین می کند.





نوع مطلب : تاریخ، 
برچسب ها : کانال سوئز، ساخت کانال سوئز، شروع ساخت کانال سوئز، کانال سوئز کجاست؟، موقعیت کانال سوئز،
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


.

 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic